Bezpieczna Szkoła - Bezpieczny Uczeń
04.06.2013

 

W tym roku szkolnym Szkoła Podstawowa nr 3 im Stanisława Wyspiańskiego w Płońsku przystąpiła do   II edycji Ogólnopolskiego Konkursu „Bezpieczna Szkoła - Bezpieczny Uczeń”, który przeprowadzony został w okresie od 1 października 2012 r. do 31 marca 2013 r. Organizatorem konkursu jest Fundacja Państwo Obywatelskie.

 

Honorowy patronat nad organizacją konkursu objął Sejm i Senat Rzeczpospolitej Polskiej w osobach: Marszałek Sejmu RP - Ewy Kopacz, Wicemarszałka Sejmu RP - Jerzego Wenderlicha, Wicemarszałka Senatu RP- Marii Pańczyk-Pozdziej, Senatora RP - Włodzimierza Cimoszewicza, Posła RP- Ryszarda Kalisza oraz wielu innych Posłów i Senatorów, jak również kuratorów oświaty i rektorów wielu wyższych uczelni.

 

Celem konkursu jest popularyzowanie wśród uczniów podstawowych zasad funkcjonowania państwa prawnego i społeczeństwa obywatelskiego oraz norm współżycia i poszanowania praw jednostki w tym ucznia-obywatela, przeciwdziałanie patologiom, nauka tolerancji wobec ludzi o odmiennej kulturze, rasie, obyczajach, solidaryzmu społecznego. Konkurs równocześnie służył podnoszeniu bezpieczeństwa szkoły i uczniów.

 

Szkoły, które przystąpiły do  konkursu  przyjęły na siebie zadania, które były oceniane przez jury punktowo w skali od 1 do 10. Warunkiem otrzymania tytułu i dyplomu BEZPIECZNA SZKOŁA  było uzyskanie co najmniej 80 punktów za 10 zadań.

 

Nasza szkoła  wykonała wszystkie zadania przewidziane regulaminem konkursu i otrzymała tytuł BEZPIECZNEJ SZKOŁY oraz członkostwo OGÓLNOPOLSKIEGO KLUBU BEZPIECZNE SZKOŁY- powiedziała dyrektor Teodozja Gorlewska

 

Tytuł ten  zobowiązuje nas do systematycznego dbania o popularyzowanie zasad państwa prawnego i społeczeństwa obywatelskiego poprzez podnoszenie wiedzy i umiejętności uczniów w tym zakresie.

 

Szkolnymi koordynatorami programu byli nauczyciele: Anna Żabowska – pedagog szkolny, Anna Borzęcka, Piotr Matczak, którzy jednocześnie uczestniczyli w przeszło 100 godzinnym szkoleniu e-lerningowym prowadzonym przez Studium Prawa Europejskiego w Warszawie.

 

Każdy z poszczególnych konkursów wniósł dla uczniów sporą dawkę wiedzy oraz umiejętności. Wszystkie metodyczne cele założone przez regulamin konkursu oraz realizatorów poszczególnych zadań zostały spełnione.

 

Uczniowie potrafią określić pojęcia: państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel. Dzięki konkursowi  nabyli umiejętności psychospołeczne takie jak: praca w grupie, komunikacja interpersonalna, asertywność, empatia społeczna, zabieranie głosu w dyskusji w celu wyrażenia opinii.

Uczestnicy konkursu wyciągali wnioski na podstawie zebranych informacji oraz dokonywali próby definiowania pojęć, ćwiczyli zdolność zbierania, segregowania i przetwarzania informacji.  Potrafią również wskazać i rozpoznać niewłaściwe zachowania zagrażające bezpieczeństwu, szukać rozwiązań sytuacji trudnych i zagrażających ich bezpieczeństwu oraz osób znajdujących się w bliskim otoczeniu. Dzieci potrafią także wymienić telefony alarmowe.

 

Dzięki ćwiczeniom konkursowym odgrywały określone role. Bez problemu rozpoznają sytuacje i zachowania naruszające godność i dobra osobiste człowieka oraz podawać ich przykłady. Uczniowie rozumieją, w jakich sytuacjach zostaje naruszona ich godność i dobro osobiste czy nietykalność cielesna.

Poznali również zagrożenia społeczne i osobiste płynące
z używania tytoniu, narkotyków, dopalaczy. Potrafią uzasadnić potrzebę przeciwdziałania używaniu i dostępu dzieci i młodzieży do środków psychoaktywnych oraz tytoniu, a także zabrać głos w dyskusji i zająć stanowisko w określonej sytuacji.

 

Informacja: Szkoła Podstawowa nr 3