I miejsce dla Płońska w konkursie "Samorządowy Lider Zarządzania 2012 - Usługi Techniczne"
05.12.2012

4 grudnia br. w  Senacie RP  odbyła się  się konferencja podsumowująca konkurs „Samorządowy Lider Zarządzania 2012 – Usługi techniczne”, zorganizowany w ramach projektu „Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego (gminach i powiatach)”. Płońsk reprezentował Burmistrz Miasta Pan Andrzej Pietrasik, Prezes PGK Sp. z o.o. Pan Dariusz Matuszewski  oraz Pełnomocnik ds. Spółek Komunalnych Pan Jerzy Żelichowski.

 

      Płońsk znalazł się w gronie finalistów konkursu, zdobywając I miejsce w dziedzinie „Gospodarka Komunalna”. Zwycięski projekt pn. „ Budowa kompleksowej instalacji do zagospodarowania odpadów komunalnych” dotyczy zastosowania nowoczesnego sposobu zagospodarowania odpadów na najwyższym dostępnym technicznie i akceptowanym cenowo poziomie, wytwarzanych przez mieszkańców z kilku powiatów. Nowatorstwo rozwiązania polega na szerokim zastosowaniu  automatów sortowniczych zwiększających skuteczność odzysku surowców wtórnych oraz wdrożenie komorowego systemu kompostowania odpadów w systemie BIODEGMA.  

Organizatorzy konferencji to Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Związek Miast Polskich. Konkurs jest kontynuacją poprzednich edycji, realizowanych w ramach projektu „Budowanie potencjału instytucjonalnego samorządów dla lepszego dostarczania usług publicznych 2007-2011”, współfinansowanego ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego.

 

W obecnej szóstej  edycji  zgłaszano rozwiązania zarządcze  w czterech obszarach związanych z usługami technicznymi: gospodarką komunalną, komunalną gospodarką mieszkaniową, lokalną gospodarką energetyczną (zarządzanie energią, efektywność energetyczna) i transportem.

 

Konkurs  przeznaczony był dla wszystkich samorządów lokalnych (gminnych i powiatowych) niezależnie od ich wielkości i położenia geograficznego. Ocen  dokonywano w  4 grupach jednostek o zbliżonej wielkości i charakterze: powiatach, miastach na prawach powiatu i miastach powyżej 50 000 mieszkańców, miastach małych i średnich (do 50 000 mieszkańców) oraz gminach wiejskich.


         Celem konkursu jest poprawa jakości usług technicznych, świadczonych przez administrację samorządową. Organizatorzy chcą go osiągnąć poprzez wyłonienie JST, które samodzielnie, albo we współpracy z innymi, wdrożyły w ostatnich latach, we wskazanych dziedzinach, innowacyjne rozwiązania zarządcze, a także poprzez  upowszechnienie nagrodzonych i wyróżnionych rozwiązań wśród innych jednostek samorządu terytorialnego w Polsce.    
Doświadczenia z organizacji poprzednich  konkursów, utworzenie i prowadzenie Bazy Dobrych Praktyk (www.dobrepraktyki.pl) wskazują, że jedną z najskuteczniejszych metod poprawy jakości usług dla mieszkańców jest wdrażanie innowacji, które zostały wcześniej opracowane i przetestowane w innych jednostkach, a następnie twórczo przystosowane do własnych warunków.

Dzięki konkursowi zebranych zostało wiele przykładów innowacyjnych i skutecznych działań samorządów. Znajdą się one, w systematycznie uzupełnianej bazie danych najlepszych praktyk zarządzania w samorządzie, która jest dostępna na stronie internetowej www.jst.org.pl oraz na stronach organizacji samorządowych realizujących projekt.